HTML

KajaPiaZongora - recept, receptek

A sütés, és a főzés a az én terápiám. Receptek és ízek után kutatok. Végül a recept, és a fotó is ide kerül. Találsz étel, ital, desszert, és design ötleteket. Legyen az otthoni főzés és étkezés a gasztronómia méltó része, ne csak kötelező program, és feladat.

Friss topikok

  • BahariAnna: A képek önmagukért beszélnek. Étteremben ettem hasonlót, de ott egy mini adag volt körülbeül 2000,... (2019.09.18. 15:38) Nutellás sajttorta
  • takacsveca93: Cukor helyett én édesítőt tettem bele, így a lelkiismeretem picit nyugodtabb. Szupi recept, az ala... (2019.06.30. 21:04) Epres cseresznyés mini pite
  • takacsveca93: Én is kipróbáltam és áradoztak, hogy mennyire finom lett, szóval biztosan készíteni fogok még ilye... (2018.01.28. 15:22) Méternyi cupcake
  • Csalogány: Hello. Valahogy nem úgy sikerült ez a süti ahogy ide le van írva. Ugyanis a 175 fokra előmelegítet... (2017.07.17. 19:32) Ragacsos csokis keksz
  • tom sawyer: Egy jó másfél éve nem jártam itt, de ahogy látom, nincs is már frissítés. Remélem szültél még pár ... (2017.01.02. 20:23) Püspökkenyér-gyümölcskenyér

Linkblog

Címkék

0fok (4) 0fokalatt (7) 0fokfölött (38) agaveszirup (3) alaplé (2) alkohol (2) alma (12) anannász (1) aprók (20) aprósütemény (20) avokado (4) bab (1) barack (2) bénázások (2) birsalma (4) biscotti (3) bonbon (1) borsó (3) bruschetta (3) bulira (28) bulivan (2) cékla (3) citrom (5) csacskamacska (77) család (10) cseresznye (2) csicseriborsó (2) csicsóka (1) csirke (1) csokis (54) cukkini (9) cukkíni (3) cupcake (5) curry (1) design (4) desszert (60) dinye (2) dzsem (2) édes (36) édeseim (260) egres (1) élesztős (27) élménybeszámoló (12) előétel (9) eper (10) étel (1) ételek (28) ezmiez (1) fagyi (3) falatok (11) fánk (2) felfújt (1) fesztivál (1) feta (5) fhús (7) fölött (2) főzök (103) french toast (1) ganache (2) gesztenye (1) gomba (3) gombóc (2) gránátalma (1) gyerek (21) gyümölcsös (161) h (1) hagyma (1) hagyományőrzés (10) hal (8) hellókarácsony (12) hitalok (10) hűtök (59) ital (9) joghurt (7) karácsony (41) karamell (2) karfiol (1) kávé (3) keksz (3) kelbimbó (4) kelt (10) kenyér (17) keverek (61) kitalok (4) koktél (1) kókusztej (1) köles (4) könyvjelző (1) köret (16) lángos (1) lasagne (1) lencse (3) leves (19) libamáj (1) macaroon (5) majonéz (1) mák (3) málna (2) mango (2) más (58) mascarpone (9) matcha (1) medvehagyma (1) meggy (6) mousse (1) muffin (1) Munkatálaló (1) nélkül (1) Nobilis (2) nyúl (1) öko (8) okosság (9) okosságok (3) olasz (14) olvasónapló (1) országtorta (1) ostya (1) őszibarack (5) ötletek (41) padlizsán (5) palacsinta (1) pálinka (2) paprika (5) paradicsom (5) pesto (3) pohár (3) polenta (3) programajánló (2) push up pops (2) rebarbara (7) répa (9) rétes (3) ribizli (1) ricotta (3) rizs (3) sajttorta (12) saláta (4) saláták (30) sárgabarack (11) sárgadinnye (1) segítsüti (2) shús (12) sorbet (1) sós (57) spárga (6) spenót (5) statisztika (1) sütés (1) sütésnélkül (3) süti (13) sütök (89) sütőtök (1) szeder (1) szendvics (18) szilva (13) tepertő (1) terités (3) teszt (1) tészta (26) tesztüzemmód (1) tonhal (1) torták (46) tortilla (1) ünnepelek (57) vendégváró (31) Villa Bagatell (1) zacskó (1) zeller (2) zöldség (80) zongorázok (119) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • BahariAnna: A képek önmagukért beszélnek. Étteremben ettem hasonlót, de ott egy mini adag volt körülbeül 2000,... (2019.09.18. 15:38) Nutellás sajttorta
  • takacsveca93: Cukor helyett én édesítőt tettem bele, így a lelkiismeretem picit nyugodtabb. Szupi recept, az ala... (2019.06.30. 21:04) Epres cseresznyés mini pite
  • takacsveca93: Én is kipróbáltam és áradoztak, hogy mennyire finom lett, szóval biztosan készíteni fogok még ilye... (2018.01.28. 15:22) Méternyi cupcake
  • Csalogány: Hello. Valahogy nem úgy sikerült ez a süti ahogy ide le van írva. Ugyanis a 175 fokra előmelegítet... (2017.07.17. 19:32) Ragacsos csokis keksz
  • tom sawyer: Egy jó másfél éve nem jártam itt, de ahogy látom, nincs is már frissítés. Remélem szültél még pár ... (2017.01.02. 20:23) Püspökkenyér-gyümölcskenyér
  • Utolsó 20

Zserbó a klasszikus

2011.12.05. 07:00 :: sajtosbrokkoli

Mert zserbó nélkül nincs karácsony. Ha pedig klasszikus, akkor vegyük alapul Horváth Ilonka receptjét, amin alig három módosítást szoktam csak végrehajtani, hogy olyan legyen ahogy mi szeretjük. Az előző posztban leírtam a zserbó milyenségét és minőségét meghatározó legfontosabb elemeket.


 

Azért vegyük át egy mondatban, hátha volt aki nem olvasta végig:

  • összesen öt lapos legyen (a papa kedvéért)

  • Széltől-szélig töltjük,

  • szorosan egymás mellett hagyjuk szeletelés után is, hogy ne száradjon ki

A változtatást az eredeti recepthez képest a lekvár és a dió mennyiségének növelése jelenti, aztán a lapok száma, és végül a csokimáz.

Hozzávalók:

350g liszt

1 tojás

50g cukor

200g vaj

100ml tej

10g élesztő

csipet só

180g dió

60g cukor

350-400g lekvár (nekem málna, vagy barack)

citromhéj reszelt, ha a lekvárban nem volt

A tejet kéz melegre melegítjük egy kiskanálnyi cukorral, és az élesztőt felfuttatjuk benne. A vajat szoba hőmérsékletűre olvasztjuk. A lisztet egy tálba öntjük és összekeverjük a cukorral, sóval, majd a közepébe egy lyukat készítünk . Ebbe rakjuk a vajat a tojást, és az élesztős tejet. Alaposan összedolgozzuk, meggyúrjuk a tésztát.

Amikor elkészül, én mindig lemérem, és elosztom annyival amennyi laposra szeretném készíteni, jelen esetben 5-el, és annak megfelelően mérem ki az adott mennyiségű tészta adagokat . A lapokat lisztezett deszkán kinyújtom, és egy sütőpapírral bélelt tepsibe teszem. A papírt a hosszabb oldalán nagyobbra hagyom, mert amikor megsül, a papír két szélénél fogva könnyen ki tudom emelni.

Minden lapot megkenek a lekvárral, és megszórom a cukros dióval.

A legfelső lapot rárakom, és ha marad felesleg a széleken, azt egyenesre vágom. Villával megszurkálom, és mehet az előmelegített sütőbe 180C-ra kb. egy órára.


 

Ha elkészült, kiemelem a tepsiből, és hagyom alaposan kihűlni. Ekkor jöhet a csokimáz a tetejére.

Őszinte leszek: nem tudom kétszer pont ugyanolyanra készíteni, és soha nem néz ki úgy mint ezen a fényképen, mert én így nem szeretem, de ez most az oviba készült, és a gyerekeknek nem lehet puha csokimázzal készíteni, mert a buli hevében az ovi tornatermében tuti bármi megtörténhet.

Azért elmondom, hogy szoktam én:

3 púúúpos evőkanálnyi kakaót (holland soha más)

3 normál evőkanálnyi cukorral és annyi kevés vízzel elkeverem, amennyivel már oda merem rakni a tűzre, hogy ne égjen nem ami még száraz benne, de kezdjen olvadni a nedves rész.Ez kb 2-3 ek vizet jelent. Amikor szép sima, és elolvadt benne minden, egy kanálnyi vajat teszek bele, és addig keverem, de már nem a tűzön, amíg elolvad. Még melegen ráöntöm a zserbó tetejére, és késsel elkenem., de nagyjából magától terül is, alig kell rajta igazítani. A máz szép, és fényes lesz, viszont kissé puha, különösen melegben. Viszont ezzel a legfinomabb.

A képen látható darab kapott egy ilyen mázat, de olvasztottam bele étcsokit is, hogy kemény, szilárd csokitetőt kapjon, hogy a gyerekek minél kevesebb kárt tehessenek a tornateremben, és a ruhájukon, meg egymás ruháin.


 

 

5 komment

Címkék: karácsony csokis hellókarácsony élesztős ünnepelek édeseim

A bejegyzés trackback címe:

https://kajapiazongora.blog.hu/api/trackback/id/tr453437640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

no mail, no problem 2011.12.21. 13:16:22

Egy kérdésem van: mekkora az a tepsi?

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2011.12.21. 14:09:10

@no mail, no problem: Ha nem írok válasz mailt akkor azért lesz problem nem? :)JÓ ez a név.
Egy arasz x másfél arasz (nem vagyok otthon nem tudom lemérni) nekem nagy az araszom . Csak az araszom!

no mail, no problem 2011.12.22. 00:55:42

@sajtosbrokkoli:

köszi, remek. mivel nekem kicsi az araszom, így kb. ugyanakkora a tepsink. netán ugyanarról a klasszik, kívűl piros, belül kék-fehér felhőmintás, zománcozott tepsiről van szó? :)

ha nem írsz választ, akkor se lett volna problem :) arra tippeltem, hogy ennyi anyagból az én tepsimben a négyrétegű zserbó biztos kijön, és akkor már jó vagyok - noha a Papa zserbóról alkotott véleményét így ismeretlenül is osztom.

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2011.12.22. 08:31:00

@no mail, no problem: Ó ez nagyszerű! Igen arra a kívűl pirosra gondoltam, bár magam még sosem készítettem abban, mert túl sokan vagyunk rá. Ha belegondolok, szinte semmit ne szoktam benne sütni. Pedig igen impozáns darab amúgy. Papát a fa alatt menyugtatom majd, hogy nem csak ő szereti szuperédesen, ha arra gondoltál. Biztos vagy 11 évnyi kő hullik le róla a megkönnyebbüléstől.:)

no mail, no problem 2011.12.22. 12:58:43

@sajtosbrokkoli: elsősorban az 5 réteg, ami fontos, mert egy süteményben legyen krém, töltelék bőven. a zserbó esetén komolyan őrlődök a szuperédes és a savanykás között, mindkettőt szeretem - mikor melyiket.
süti beállítások módosítása