HTML

KajaPiaZongora - recept, receptek

A sütés, és a főzés a az én terápiám. Receptek és ízek után kutatok. Végül a recept, és a fotó is ide kerül. Találsz étel, ital, desszert, és design ötleteket. Legyen az otthoni főzés és étkezés a gasztronómia méltó része, ne csak kötelező program, és feladat.

Friss topikok

  • BahariAnna: A képek önmagukért beszélnek. Étteremben ettem hasonlót, de ott egy mini adag volt körülbeül 2000,... (2019.09.18. 15:38) Nutellás sajttorta
  • takacsveca93: Cukor helyett én édesítőt tettem bele, így a lelkiismeretem picit nyugodtabb. Szupi recept, az ala... (2019.06.30. 21:04) Epres cseresznyés mini pite
  • takacsveca93: Én is kipróbáltam és áradoztak, hogy mennyire finom lett, szóval biztosan készíteni fogok még ilye... (2018.01.28. 15:22) Méternyi cupcake
  • Csalogány: Hello. Valahogy nem úgy sikerült ez a süti ahogy ide le van írva. Ugyanis a 175 fokra előmelegítet... (2017.07.17. 19:32) Ragacsos csokis keksz
  • tom sawyer: Egy jó másfél éve nem jártam itt, de ahogy látom, nincs is már frissítés. Remélem szültél még pár ... (2017.01.02. 20:23) Püspökkenyér-gyümölcskenyér

Linkblog

Címkék

0fok (4) 0fokalatt (7) 0fokfölött (38) agaveszirup (3) alaplé (2) alkohol (2) alma (12) anannász (1) aprók (20) aprósütemény (20) avokado (4) bab (1) barack (2) bénázások (2) birsalma (4) biscotti (3) bonbon (1) borsó (3) bruschetta (3) bulira (28) bulivan (2) cékla (3) citrom (5) csacskamacska (77) család (10) cseresznye (2) csicseriborsó (2) csicsóka (1) csirke (1) csokis (54) cukkíni (3) cukkini (9) cupcake (5) curry (1) design (4) desszert (60) dinye (2) dzsem (2) édes (36) édeseim (260) egres (1) élesztős (27) élménybeszámoló (12) előétel (9) eper (10) étel (1) ételek (28) ezmiez (1) fagyi (3) falatok (11) fánk (2) felfújt (1) fesztivál (1) feta (5) fhús (7) fölött (2) főzök (103) french toast (1) ganache (2) gesztenye (1) gomba (3) gombóc (2) gránátalma (1) gyerek (21) gyümölcsös (161) h (1) hagyma (1) hagyományőrzés (10) hal (8) hellókarácsony (12) hitalok (10) hűtök (59) ital (9) joghurt (7) karácsony (41) karamell (2) karfiol (1) kávé (3) keksz (3) kelbimbó (4) kelt (10) kenyér (17) keverek (61) kitalok (4) koktél (1) kókusztej (1) köles (4) könyvjelző (1) köret (16) lángos (1) lasagne (1) lencse (3) leves (19) libamáj (1) macaroon (5) majonéz (1) mák (3) málna (2) mango (2) más (58) mascarpone (9) matcha (1) medvehagyma (1) meggy (6) mousse (1) muffin (1) Munkatálaló (1) nélkül (1) Nobilis (2) nyúl (1) öko (8) okosság (9) okosságok (3) olasz (14) olvasónapló (1) országtorta (1) ostya (1) őszibarack (5) ötletek (41) padlizsán (5) palacsinta (1) pálinka (2) paprika (5) paradicsom (5) pesto (3) pohár (3) polenta (3) programajánló (2) push up pops (2) rebarbara (7) répa (9) rétes (3) ribizli (1) ricotta (3) rizs (3) sajttorta (12) saláta (4) saláták (30) sárgabarack (11) sárgadinnye (1) segítsüti (2) shús (12) sorbet (1) sós (57) spárga (6) spenót (5) statisztika (1) sütés (1) sütésnélkül (3) süti (13) sütök (89) sütőtök (1) szeder (1) szendvics (18) szilva (13) tepertő (1) terités (3) teszt (1) tészta (26) tesztüzemmód (1) tonhal (1) torták (46) tortilla (1) ünnepelek (57) vendégváró (31) Villa Bagatell (1) zacskó (1) zeller (2) zöldség (80) zongorázok (119) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • BahariAnna: A képek önmagukért beszélnek. Étteremben ettem hasonlót, de ott egy mini adag volt körülbeül 2000,... (2019.09.18. 15:38) Nutellás sajttorta
  • takacsveca93: Cukor helyett én édesítőt tettem bele, így a lelkiismeretem picit nyugodtabb. Szupi recept, az ala... (2019.06.30. 21:04) Epres cseresznyés mini pite
  • takacsveca93: Én is kipróbáltam és áradoztak, hogy mennyire finom lett, szóval biztosan készíteni fogok még ilye... (2018.01.28. 15:22) Méternyi cupcake
  • Csalogány: Hello. Valahogy nem úgy sikerült ez a süti ahogy ide le van írva. Ugyanis a 175 fokra előmelegítet... (2017.07.17. 19:32) Ragacsos csokis keksz
  • tom sawyer: Egy jó másfél éve nem jártam itt, de ahogy látom, nincs is már frissítés. Remélem szültél még pár ... (2017.01.02. 20:23) Püspökkenyér-gyümölcskenyér
  • Utolsó 20

Országtorta 2013 teszt: Milotai mézes diótorta

2013.08.18. 09:59 :: sajtosbrokkoli

Megsüssem, vagy ne süssem, ezen tűnődtem, de úgy döntöttem a recept elolvasása után, hogy sütögesse ezt akinek három anyja van, nekem meg egy sincs. És azt hiszem az is bosszantott volna, hogy annyi munka után ilyen sütit kapok, mit amilyen ez a torta. Pedig nem rossz.

ot_5072.jpg Az emailben érkező recept tárgysora így hangzott: Országtorta szutyok Ez a nyertes cukrászda eredeti példánya!

Azt már évek óta tudom, hogy hiába ugyanaz a recept, minden cukrászdában más íze van ugyanannak a győztes tortának, amit kiválasztanak az adott évben, és hogy mind közül az otthon készített verzió a legjobb. Most viszont annyira bonyolult, és sokrétű volt az elkészítés, hogy nem kaptam kedvet, sőt a maga az ízvilág sem tűnt annyira vonzónak, hogy a kíváncsiságom felülírja a lustaságom. Pedig nem vagyok lusta, de érezni szoktam, hogy mi mennyit ér. Jól ítéltem meg, nekem nem ért volna annyit a kapott süti, mint amennyi energiát bele kellett volna tennem, és azt is biztosan állítom, hogy a benzint, meg a pénzt sem igazán érte meg, vagy csak annyira, mint egy átlagos cukrászdai látogatás, azokat meg inkább kihagyom. Az átlagos unalmas, -és nekem- kevés.

IMG_5061.jpg

Az ide győztes cukrászda a Major cukrászda a Maros utcában található majdnem a rendőséggel szemben, közel a Déli pályaudvarhoz, ami annyiból fontos csak, hogy ha valaki az eredetire törekszik, akkor itt találja. Büszke molinó hirdeti az idei győzelmet a cukrászda homlokzatán, amit csak a folyton az üzlet előtt parkoló teherautó látványa vet vissza egy kicsit. Biztos a tulajdonos helyében (a cukrászda) elparkolnám a batárt, hogy jobban pompázhasson a felirat, és a tény, hogy 2013 győzelme az övék. Aztán annyiból is fontos volt számomra a lokalizáció, hogy nem kellett messzire mennem az eredetiért. A környék viszont elkényeztet minket országtortával, így kábé ezer méterem belül még két helyen is tudtam venni, ezért van mit összehasonlítani is. A másik két hely pedig ahol tortát vettem, a retro vonalat képviselő Rigó Jancsi, és a Szamos, mindkettő a Böszörményi úton.

IMG_5069.jpgFentről: Szamos, Rigó, Major

Mindegyik helyen vettem kettőt, a csomagolásra nem fogok sok szót vesztegetni, viszont érdemes megnézni, abban is van igen nagy különbség, csakúgy mint az árban, a beltartalomban meg csak az igazán nagy.

IMG_5071.jpgFentről: Szamos, Rigó, Major

Érdekes módon, az eredeti tűnt a legszerencsétlenebb, legbénább darabnak. Meg a legkisebbnek is, és micsoda amatőr hiba! Nem mértem le őket. Bocsánat. A legelső ami feltűnt, hogy a Szamos annyi alázatot nem gyakorol a győztes recepttel szemben, hogy a recept szerinti római hatos pontban jelzett diós -roppanós lapot elkészítse és a tetejére biggyessze, ehelyett egy diós marcipánlapnak (?) látszó valamit raktak oda, aminek csúnya a színe, kedvem sem volt megkóstolni.

IMG_5064.jpgMajor cukrászda

Ha már kitértem a hatos pontra, akkor csak a tisztánlátás miatt vegyük át az alatta lévő öt réteget is.

VI. Diós-roppanós lap (legfelül a dísz)

V. Karamell-bevonat

IV. Mézes krém ( a világos habos krém felül)

     a kettőt elválasztja egy I-es piskóta réteg

III. Diós krém (a sötétebb habos krém alul)

II. Ropogós pralinékrém (ez szinte sehol nem látszik külön, de alul ott van)

I. Grillázs felvert (hívjuk diós piskótának az érthetőség kedvéért)

IMG_5073.jpgMajor cukrászda 

Az 5 perces hazautat a torták közül az eredeti sínylette meg a legjobban, mert a karamell ezen volt a legolvadtabb, és a legpuhább, szinte folyt, és ezen amúgy a későbbi hűtés sem segített, ők egyszerűen sokkal lágyabbra készítették, mit a konkurencia. A torta minden rétegét egyszerre megtapasztalva állagra, mintha habos diós tejbegrízbe haraptam volna. Sehol egy réteg, viszont homogén állagú, és ízű alaposan összeért karamelles dióízt találtam. Édes volt, és minden izgalmat nélkülözött. Leginkább csak a szemem érzékelte a hat réteget. Én nem élvezem az ennyire egyforma textúrát. A torta maga édes, habos, diós, meglepetés nélküli, kiszámítható, és szerintem unalmas. Unalmas a két habos réteg, túl lágy és folyós a karamell, II-es réteg ropogását nem hogy nem vettem észre, de külön keresni kellett, hogy tényleg benne van e. Benne volt. Csak éppen nem ropogott, átnedvesedett, és felpuhult. A krémek unalmasan egyformán édesek, csak az egyik mézes, a másik diós, de ugyanannyira édes. Annyira lisztesre van darálva a dió, hogy csak ízében jelenlévő, állagban nem észrevehető. A kiszámíthatóság kedvéért viszont legalább a karamell is beillik ugyanebbe az édes sorba. Mondtam már hogy édes? Meg hogy diós? És karamelles. Ennyi a torta. Bár a recept tartalmaz több helyen is citromhéjat, ebben egyáltalán nem éreztem, hogy akár csak egy rétegében lett volna, pedig külön-külön is figyeltem. A legkevesebb zselatin ebben a tortában volt fellelhető, amitől sokkal természetesebb volt mint a többi, ez nagyon jót tett neki, és  nagyra értékeltem. Összességében tehát nem rossz, csak nem nagy flash. Ez viszont kevés egy országtortának nem? 

IMG_5065.jpgRigó Jancsi, drágább és rosszabb

A Rigóban nem voltak nagyok az elvárások, és jó is volt ez így, mert egy kivételével mindenben alulmúlta tortatestvéreit. Szörnyen tejszínes felső krém, mézet alig látott. Kocsonyás karamell, hasonlóan a mézes réteghez túltejszínezett diós krém, száraz merev leváló piskóta, de a fent említett II. réteg a ropogós pralinékrém tényleg ropogós volt, jól megkülönböztethető, finom, és érezhető. Citromhéj megint sehol, növényi tejszín annál inkább. (be kellene tiltani).

IMG_5074.jpgNe itt kóstoljátok, vagyí ha igen, előbb időutazzatok, mert a 70-es években azért elég menő lett volna ez a darab!

IMG_5067.jpgMarcipános zászlóval szúrt Szamos példányok, itt a legdrágább (560.-), és ha leültem volna nem elhozom, még ráugrik tizenpár százalék az árra

Szamos: Az alázatról már beszéltem, de azzal is megkülönböztetik a többitől, jól láthatóan magukat, hogy ünnepi zászlóval döfik le a tortát (minden évben, nem csak ezt). A Szamosban sokat túlórázhatott a citromreszelő alkalmazott, vagy csak megszaldt a keze meg a citrom. A diós krém már-már bejgli ízű, a roppanós réteg annyira vékony, hogy alig lehet megtalálni, abban inkább a fehér csoki dominál, viszont remekül eltalált a diókrémben a darált dió mérete, pont annyira nagy, hogy érezni a nyelven és a szájpadláson a dió darabokat, így itt végre nem volt tejbeapi érzésem. A piskóta oké, a karamell itt is közepes, Zselatin volt a raktárban, használták is bőséggel. A mézes krém réteg itt is túl tejszínes, és az előző mondat ide is érvényes a tejszínt illetően. A mézes krém az eredetiben felülmúlhatatlan.

IMG_5075.jpgSzamos darab

És hogy ne csak én mondjak véleményt.

Zsuzsi szerint:... de kis csúnya...túl habos... ennyi pénzt adtál érte? … ettünk már rosszabbat is... a szomszéd néni húsvétra szokott egy ehhez hasonlót sütni a locsolóknak.

Aurél: kötelező megkóstolni? … ez mi ez? … a tavalyi sokkal jobb volt.

Én meg elmondtam. 

IMG_5078.jpgTortaikrek: nem egypetéjüek az biztos

Továbbra is szeretem ezt a kezdeményezést, idén nekem a cukormentes ribizlis győztes tűnt izgalmasabbnak, pedig nagy dió rajongó vagyok, viszont a fenti cukrászdák egyikében sem volt a mentes változat, hogy megkóstoljam. 

Kóstolás után más is elmondhatja a véleményét. Várom.

Hát így. Nem rossz, semmiképpen, csak túl egynemű, túl habos, túl édes. Nekem rettenetesen hiányzik egy csipet só bármely rétegből. Masszív dió és karamell ízű habos cukrászdai torta. A közepesnél jobb, de nekem csak négy alá ha osztályoznom kell. Szerintem ki lehetett volna ennél többet hozni belőle.

Aki a rakparton kóstolja, vizet is vegyen, vagy készítsen a végére, jól fog esni egy pohárral! Nehogy újra sorba kelljen állni.

2012-es teszt , 2012-es recept 

2011-es recept

11 komment

Címkék: élménybeszámoló torták ünnepelek országtorta csacskamacska zongorázok

A bejegyzés trackback címe:

https://kajapiazongora.blog.hu/api/trackback/id/tr135465419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

decoati 2013.08.18. 16:25:10

aszongya: "a dió Milotából van? Mert azt mondják, a milotai diónak egészen különös aromája van!" :D a lúzer

Ugyandehogy (törölt) 2013.08.18. 20:00:31

indítsunk egy "Tiltsák be a növényi tejszínt!" mozgalmat.

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2013.08.18. 22:32:05

@Babette_: nekem az is eleg, ha az en torkomon nem akarjak lenyomni. Szoljanak elore, hogy eldonthessem, kerem/nem kerem.

Kopasz Szuzukis 2013.08.19. 06:59:29

A "növényi tejszin" ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a legtöbb "E" adalék. Ipari olcsósitó, "piacositó" szer. A hiányzó szaktudás pótlására született. Mert biza régen egy jó minőségű, profi cukrász által készitett tejszinhab sokkal tovább birta. Drágább volt, de a kevesebb bizony több.

rezsoatya (törölt) 2013.08.19. 09:08:40

@Babette_: @Öreg Kecske: meg a megnevezes is nonszensz, hiszen benne van a "tej", ami nincs benne! :-)

Egyszer (meg Mo-on) egy vendeg hozott valamilyen edesseget es hozza egy ilyen novenyi tejszinbol keszult valamit, ami meg teteztek azzal is, hogy flakonba volt toltve (novenyi tejszinhab spray"!!!). Persze nem tettem az en sutimre, de miutan elmentek a vendegek, a maradekot kifujtam a terasz kovere, mert a kutyam hihetetlenul edesszaju. Ennek ellenere undorral otthagyta (neki van esze, hiszen kutya!), igy aztan gondoltam, slaggal lemosom a trutyit. Hat nem jott le! De meg drotkefevel sem a kovezetrol! Mibol lehet? Gyorsan szarado festek cukrozva? Es ezt emberek eszik...!

Az elso kepet nezve belegondoltam: az egesz utca ilyen "nyertunk utca"? Latom, mellette trafikot nyert valaki...

A multkori belahamburgeres cikk utan ismet egy fogyasztovedelmis cikk! :-P Cukrasztol sutit venni...?! Ehhh!

Ugyandehogy (törölt) 2013.08.19. 09:11:35

@rezsoatya: ja, de nem találtam rá megfelelő másik szót.

egyszer megkínáltak egy helyen gesztenyés tortával, vastag habbal a tetején.
én imádom.
utána mondták csak, hogy növényi volt. (nem norbert)
az undorító, ahogy sb is mondja.

egyébként növényi olajból van, hidrogénezés nevű eljárással, ahogyan a margarinok is.

rezsoatya (törölt) 2013.08.19. 09:11:40

@rezsoatya: Artatlan vagyok, mint a ma szuletett barany! Kettoig sem tudok szamolni! Masodik kep lesz az!

rezsoatya (törölt) 2013.08.19. 09:13:12

@Babette_: ne Te! Ezt tenyleg igy nevezik: novenyi zsir... remek!

maxkonyhaja 2013.08.20. 14:48:54

Talán találó a "szutyok" kifejezés. Szomorú, hogy a kiadott receptúra után is ilyen különbségek vannak a torták között. Kiemelve azt, hogy a cukrász szövetség külön kiemelte a recept betartását.

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2013.08.20. 15:48:22

@maxkonyhaja: Szerintem ez nem ellenőrizhetetlen. Aztán akinek nem jön össze a recept betartása, az jövőre kimaradna a forgalmazás lehetőségéből.
A szutyoknál cinkosan kacsintottam :)

szódabár 2014.08.07. 23:24:44

Én hét közben a környéken lakom, ezért biztosan állítom, hogy a teherautó nem állandó szereplő a cuki előtt. Tapasztalataim szerint az országtorták évek óta cukrászdánként eltérőek és nem követik az eredeti receptet. Lehet, hogy a cukrász politikai szimpátiájától is függ a végeredmény... Emiatt az egészet felejtősnek tartom, nem beszélve az augusztusi tortaosztásról, ami megalázó is egyben, csak sajnos az egyébként öntudatos dolgozó ezt nem veszi észre...
És a legfontosabb: csatlakozom a mozgalomhoz, azzal, hogy a cukrásztejszín is hasonló átverés...
süti beállítások módosítása